tirsdag 12. juli 2011

Otteröen, og fantastisk seilas til Hankø!

Før vi kastet loss i Kungshamn, reiste Bergholmen over til Skagen - vi la kursen nordover til Otteröen. Først gjennom Sotekanalen. Ved Otteröen er det en fin svaiplass. Denne dagen ble det dessverre kun kjedelig motorkjøring, men dagen etter fikk vi tatt igjen for dette til gangs. Vi fikk det litt travelt om morgenen med å lette anker da vinden hadde snudd og vi kom litt vel nær land.

Etter å passert Grebbestad, på vei mot Havstensund fikk vi ut seilene og fikk kjempeflott bør - stort sett skarp slør. Det var såpass vind at vi hadde litt rev i seilene. Vi vurderte i utgangspunktet Kosterøyene eller området rundt som mulig stoppested, men med den seilvinden hadde vi ikke lyst til å gi oss!
Travelling Mac

For en gang skyld klarte vi å holde Leviro på avstand, men når vi passerte Tisler kom de opp på siden. Og da tok Leviro ut revene de hadde i storseilet - det kunne ikke vi bare se på, så vi gjorde det samme. Kort etter økte vinden og det ble en fantastisk seilas - med vinden stort sett 90 grader fra styrbord. Vannet fosset for baugen og vi lå mellom 8 og 9 knop - lenge. Og Leviro ble bak igjen :) Det var et svært fornøyd mannskap i de to båtene som kastet anker i Hankøsundet etter en lang og god seilas!